سوله سنگین چیست و کجاها کاربرد دارد

سوله سنگین چیست و کجاها کاربرد دارد

سوله سنگین چیست و کجاها کاربرد دارد.

پولاد نقش آریا : سوله صنعتی مهم ترین سازه های از این دسته است که با توجه به ویژگی های ساختاری متمایزی که دارد، می تواند میزبان خوبی برای طیف وسیعی از مشاغل صنعتی و تولیدی متنوع باشد. از نظر حجم پروژه و یا وزن استراکچر نهایی، سوله را می توان به سه دسته سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم نمود که هر کدام مکانیزم ساخت متمایز و کارایی متفاوتی دارند. این مقاله با محوریت بحث و بررسی در خصوص سوله سنگین تهیه شده است.

آشنایی با مشخصات سوله سنگین 
سوله ها معمولا به دو صورت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ساخته می شوند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند . سوله اسکلت بتنی نوعی سازه صنعتی است که علاوه بر فونداسیون و سقف که منطقاً با آرماتور بندی و بتن ریزی همراه است، در سایر قسمت ها نظیر تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن استفاده می شود. اما اسکلت فلزی به جز در اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف که از بتن ریزی بهره می برد،.

تفاوت سوله سنگین بتنی با با سوله های فلزی 
متوسط زمان اجرا
زمان تحویل سوله سنگین را به جرئت می توان مهم ترین فاکتور در تصمیم گیری مدیران فعال در بخش تولید و صنعت دانست. طبیعتاً هر چه دستیابی به یک گزینه پیشنهادی سریع تر اتفاق بیفتد و وقفه ها و تأخیرهای حین کار کمتر باشد، انتخاب بهتری محسوب خواهد شد. در این شاخص، سوله سنگین اسکلت فلزی با اختلاف از سوله سنگین بتنی جلوتر است. بتن به زمانی حدود دو هفته زمان نیاز دارد تا به آمادگی اولیه برسد و بتوان مرحله بعد از کار را انجام داد. این وقفه های زمانی را به هیچ عنوان نمی توان از سوله سنگین بتنی حذف کرد. اما سوله سنگین اسکلت فلزی به این شکل نیست و پس از آنکه فونداسیون به اصطلاح شکل گرفت، سوار کردن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها، با سرعت بالا و بدون وقفه خاصی پیش خواهد رفت. لذا از این منظر اگر به سوله سنگین نگاه شود، اسکلت فلزی برتری زیادی خواهد داشت.

نوسانات قیمت در بازار خاص یک قلم خاص نیست. هم فولاد و هم بتن، مصالح ساختمانی پر کاربردی هستند که نوسانات قیمتی خاص خود را دارند و قیمت این دو جنس، مدام بالا و پایین می شود. در پاره ای از موارد، قیمت فولاد در بازار آنقدر بالا می رود که بتن، ترجیح پذیری بالاتری خواهد یافت. اما در حالت معمول، عمدتاً تفاوت قیمتی خاصی میان اجرای اسکلت فلزی و اجرای اسکلت بتنی در ساخت سوله نمی توان متصور شد.

سوله سنگین

سوله سنگین

وزن نهایی سازه
وزن نهایی سازه خصوصاً در سوله سنگین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام تولیدکنندگان به دنبال آن هستند که تا حد امکان، از وزن سازه نهایی بکاهند. اما این موضوع تا جایی شدنی است و پس از آن، به جایی می رسیم که طراحان و معماران سوله، کنترلی بر شاخص وزن نخواهند داشت. شاید بد نباشد یک مقیاس کلی از وزن سوله سنگین در هر یک از دو حالت ارائه شود تا کار مقایسه وزنی برای مخاطب به مراتب ساده تر شود.

فرض کنید یک نقشه ثابت و یکسان با ابعاد مشابه قرار است همزمان هم به صورت اسکلت فلزی و هم با استراکچر بتنی ساخته شود. متوسط وزن در متر مربع از سوله اسکلت فلزی را اگر بطور میانگین 250 تا 300 کیلوگرم بر هر متر مربع از زیربنا در نظر بگیریم، در صورت اجرای بتنی همان سازه، میانگین وزن در هر متر مربع از زیر بنا، چیزی بین 450 تا 550 کیلوگرم خواهد بود.

تفاوت سوله سنگین با سوله سبک
سوله سنگین همان طور که از اسمش بر می آید، وزن بالایی دارد؛ منظور از وزن در این تعریف، نسبت وزن میزان ماده مصرف شده در یک متر مربع از سازه، می باشد که هر چه بالاتر برود، سازه سنگین تری را شاهد خواهیم بود. افزایش وزن سازه به لحاظ اصول عمرانی و قوانین حاکم بر ساخت، نشانه خوبی نیست و امر مطلوبی محسوب نمی شود. آنچه یک سازنده حرفه ای سوله در دستور کار قرار می دهد، بهینه سازی نقشه های ساخت و حذف المان های اضافی است تا وزن نهایی سازه تا حد امکان پایین نگه داشته شود.

متأسفانه برخی از سازندگان غیر معتبر در امر سوله سازی دخیل هستند که فقط به فکر منفعت شخصی بوده و هیچ توجهی به ابعاد فنی سازه ندارند. این افراد از عدم آگاهی مشتری سوء استفاده کرده و سوله را به صورت تُناژ (کیلویی) به فروش می رسانند. در حالی که اصول حرفه ای و استاندارد ساخت سوله حکم می کند که فروش سوله باید به صورت متر مربع از سازه ساخته شده باشد.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.