تاریخچه سوله و سوله سازی

تاریخچه سوله و سوله سازی

تاریخچه سوله و سوله سازی :

سوله های فلزی با پیشرفت در صنعت و تکنولوژی رونق بسیاری گرفتند؛ زیرا در برخی از پروژه ها و سازه های بزرگ که وسعت و گستردگی زیادی داشتند استفاده و ساخت سوله های بتنی دشوار و یا در بعضی مواقع غیر ممکن بود.

بنابراین با پیدایش سازه ای به نام سوله های فلزی، صنعت رونق فراوانی گرفت و باعث آسان تر شدن ساخت و ساز ها شد. چراکه این سازه ها علاوه بر اینکه اجرای پروژه های بزرگ را امکان پذیر می ساختند، دارای مقاومت بالا و هزینه های پایین تری نیز بودند.

سازه های فلزی در زمان های قدیم با استفاده از فلز چدن ساخته می شدند اما به مرور آهن جایگزین آن شد. پس از آن سازه های فلزی با استفاده از آهن های با مقدار پایین کربن یا همان آهن های چکش خوار ساخته شدند و رونق گرفتند.

همین قابلیت چکش خواری آهن بود که به سازندگان اجازه می داد تا با خم کردن و شکل دادن آهن انواعی از سازه ها را به اشکال مختلف بسازند.

اما با گذشت زمان و استفاده از فولاد به جای آهن چکش خوار و با داشتن مزایایی نظیر سبک بودن و انعطاف پذیری بیشتر فولاد و کیفیت بالای آن، کم کم جای آهن با میزان کربن پایین توسط فولاد گرفته شد و گام بزرگی در راستای ساخت سوله های امروزی برداشته شد. استفاده از فولاد مزایای فراوانی داشت که یکی از آن ها اشغال فضای کم توسط اسکلت فلزی سازه بود.

با شروع انقلاب صنعتی در اروپا، ساخت سوله نیز در این منطقه از دنیا رونق گرفت. با همه گیر شدن صنعت و نیاز کارخانه ها به فضاهای خاص موجب شد سوله سازی به عنوان یکی از ارکان پیشرفت صنعتی کشورها در نظر گرفته شود. عواملی مانند نیاز به ایجاد فضاهای بزرگ و بهره برداری از آن ها و همچنین صرفه جویی در زمان ساخت سازه و هزینه های مربوط به آن، هم زمان با دغدغه پیشرفت و تحول موجب شد که در ایران از حدود 75 سال پیش، ساخت سوله برای احداث کارخانجات صنعتی و کارگاه های مختلف با الگوگیری از پیشرفت صنعتی اروپا آغاز شود. به نحوی که امروزه صدها هزار سوله در مراکز مختلف صنعتی و خدماتی کشور احداث شده و در حال فعالیت هستند.

تاریخچه سوله و سوله سازی

تاریخچه سوله و سوله سازی

استفاده از بتن در ساخت سوله

یکی دیگر از تکنولوژی هایی که در پیشرفت ساخت سوله ها تاثیر فراوانی داشته است، پیشرفت در تکولوژی بتن است،  به نحوی که با ایجاد بتن مسلح و تقویت فونداسیون، امکان ساخت سازه های سنگین تر و مقاوم تر و بزرگ تر به وجود آمده است.امکان انتقال بارهای مختلف وارده به سازه به کف و فونداسیون بتنی و سپس انتقال آنها به زمین موجب شد که امکان طراحی سوله به وجود آید و تکنولوژی ساخت سوله با یک جهش بزرگ به جلو قدم بردارد.

امروزه با توسعه یافتن علم و تکنولوژی، دیگر روش های قدیمی و سنتی پاسخگوی نیازهای کنونی نمی باشند. زیرا رقابت در زمینه قیمت و سرعت اجرا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.سازه های امروزی به صورت ضد زلزله بوده و بسیار سبک هستند و در مقابل سرعت باد تا 120 کیلومتر بر ساعت مقاوم اند.

سازه ی سوله در حدود ۷۰ سال پیش در کشور عزیزمان  ایران شناخته شده و رونق گرفته است. سوله در ایران به منظور نیاز به ایجاد فضای کاربری و مدیریت هزینه ها و ساخت های اقتصادی تر و با کیفیت تر رونق گرفت و تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز ایران به وجود اورد. اکنون در حدود ۷ دهه از زمان پیدایش و رونق سوله در ایران گذشته است و پیشرفت چشم گیری در این زمینه به وجود امده است. همچنین با دگرگونی نیاز مشتریان سوله های مدرن تری به وجود امده است.

در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی در سراسر ایران در زمینه ساخت سوله مشغول به فعالیت هستند و پروژه های ساخت سوله های بسیار زیادی در ایران حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران را به سرانجام رسانده اند . یکی از این شرکت ها شرکت سوله سازی پولاد نقش آریا می باشد که پروژهای زیادی را در زمینه های ساخت سوله ، ساخت جرثقیل سقفی ،ساخت هندریل کنار پل و ساخت سازه پیچ و مهره ای انجام داده اند

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.