انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

معرفی انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

سوله سبک ترين سازه فلزیست که سقف تمام آنها به صورت شيبدار طراحی می گردد .سوله دارای قابليتی منحصر به فرد است که اولين بار توسط شخصی به نام سوله طراحی و اجرا گرديد.

مراحل اجرای سوله : شامل محاسبات ، نقشه های اجرایی کامل ، برش ورق ، مونتاژ ، جوش ، رنگ آميزی ، حمل و نصب مي باشد.

در سوله سازی از ورق های آهنی متفاوتی مانند ورق سیاه ، ورق های رنگی، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ….  استفاده می شود که هنگام سفارش ساخت سوله باید خصوصیات آنها را در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار داد.

ورق سیاه و کاربرد آن در صنعت سوله سازی

ورق سیاه در ساخت سوله بسیار پرکاربرد است و به صورت شیت یا رول و در ابعاد متنوع  در بازار یافت میشود. البته چنانچه ضخامت آن از 15 میلیمتر بیشتر باشد فقط به صورت شیت عرضه می شود؛ در حالی که ضخامت کمتر از 15 میلیمتر هم به صورت شیت و هم به صورت رول وجود دارد .

ضخامت ورق سیاه از 1.5 میلیمتر تا 100 میلیمتر متغیر است. در صنعت به این رول های ورق سیاه، کلاف گرم هم می گویند . علت نام گذاری این نوع از ورق ها صرفا به دلیل براق و صیقلی نبودن این نمونه از ورق ها است و رنگ آن به هیچ وجه سیاه نیست. ورق های سیاه با فرآیند نورد گرم تهیه می شوند؛ به این شکل که شمش های فولاد تا دمای نزدیک به ذوب گرم شده و از بین غلطک هایی عبور داده می شوند.

سپس صفحات فولادی تولید شده را با آب خنک می کنند و دوباره وارد کوره کرده و گرم می کنند و فرآیند دوباره و دوباره تکرار می شود؛ اما بعد از هر مرتبه فاصله بین غلطک ها کمتر شده تا اینکه نهایتا صفحات فولادی با ضخامت لازم تهیه شوند . این ورق ها کاربردهای خیلی زیادی دارند که علاوه بر سوله سازی ، در بدنه خودروها، لوله های درز دار ، انواع پروفیل ، تانکرسازی و کشتی سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق های سیاه در دو نوع صنعتی ومعمولی و با استانداردهای مختلفی تولید می شوند. شاخص استاندارد در این ورق ها به نام ST معروف است که بین ST33 تا ST52 متغیر می باشد که نشان دهنده مقدار کربن موجود در ورق است . هر اندازه که میزان ST کمتر باشد نشان دهنده میزان کمتر کربن و در نتیجه انعطاف بیشتر ورق است. پرکاربردترین ورق سیاه در صنعت سوله سازی، ورق های ST37 می باشند که به نوعی یک ورق حد متوسط محسوب میشود .

انواع ورق آهن مورد استفاده در ساخت سوله

ورق گالوانیزه برای سوله سازی

ورق دیگری که در ساخت سوله مورد استفاده قرار میگیرد  ورق گالوانیزه است که در ضخامت و عرض های متفاوتی به دو شکل رولی و برش خورده عرضه می شود . یکی از مهم ترین مزیت های این ورق ها ضد زنگ بودن آن ها است.

ورق گالوانیزه در موارد مختلفی  کاربرد دارد از جمله اجزای خودرو و پانل های مخصوص بدنه، لوازم خانگی و لوازم برقی ، لوله و پروفیل‌سازی ، فریم بندی و چارچوب‌های فولادی ، اجزاء ماشین الات کشاورزی و همچنین در اجزاء مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق رنگی برای ساخت سوله

پرکاربرد ترین ورق در صنعت سوله سازی ورق رنگی است. ورق های رنگی در واقع ورق های فلزی گالوانیزه می باشند که بصورت رول عرضه می شوند و  رنگ آمیزی انها توسط تکنیک های بخصوصی در صنعت صورت گرفته است.

معمولا از رنگ های پلی استر، پلی یورتان، اپوکسی و دیگر رنگ های موجود در بازار استفاده می شود. این رنگ آمیزی سبب این می شود ورق در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و قلیایی قوی از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. ضخامت رنگ بر روی سطح بالایی ورق بین 20 تا 25 میکرون و در سطح زیرین ورق بین 7 الی 15 میکرون است. تنوع رنگ در این ورق در 16 رنگ موجود می باشد . کاربرد این ورق ها بیشتر در ساخت سقف سوله و شیروانی و انواع مختلف سقف ها بوده و همچنین در تهیه لوازم خانگی ،صنعت حمل و نقل نیز قابلیت استفاده دارند.

ورق روغنی برای ساخت سوله

ورق روغنی معمولا  به صورت نورد سرد تولید می شوند که با این روش ورق ها با ضخامت بالا  تبدیل به ورق هایی با ضخامت کمتر می شوند و از کیفیت بالاتری برخوردارهستند .این ورق که پایه تهیه آن ورق های گالوانیزه است در تولید لوازم خانگی و همچنین تولید برخی از انواع لوله ها پر کاربرد است .  ضخامت استاندارد این  ورق های روغنی بین 0.3 تا 3 میلیمتر است و شاخص معمول ST در ورق های معمولی 12 و در ورق های نیمه کششی 13 و در ورق های فوق کششی 14 می باشد. ورق روغنی علاوه بر سوله سازی در تولید لوازم خانگی مانند اجاق گاز ، روکش محصولات مانند روکش یخچال ، تولید لوله کاربرد دارد.

 

ورق های دیگری نیز در سوله سازی استفاده می شود ولی از آنها استفاده کمتری می  شود که  به نام آنها اشاره می کنیم ورق های اسید شویی ،  ورق های آج دار ، ورق آلیاژی ، ورق استیل، ورق استنلس استیل ، ورق آلومینیوم ، ورق ضد سایش ، ورق پانچ ، ورق قلع اندود و نمونه های متنوع دیگرهستند .

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.