سوله های صنعتی با مقطع متغییر

سوله های صنعتی با مقطع متغییر

سوله های صنعتی با مقطع متغییر : از اصلی ترین و  مهمترین مرحله ی اجرای سوله ، طراحی و ساخت سوله می باشد که کاری است تخصصی و دقیق  و کسانی  قادر به ساخت سوله های بی نقص هستند که از مهارت و تجربه ی کافی در زمینه طراحی سوله  برخوردار باشند طراح باید با یک دید اجرایی ، دقیق و اصولی دست به طراحی سوله  بزند این طرح در نهایت تبدیل به نقشه اجرایی شده و جهت ساخت و اجرا به کارخانه های متخصص در زمینه ساخت سوله سپرده می شود.

امروزه با توجه به وفور سوله سازان تجربی بدون سواد کافی در بازار ، آموزش مداوم مهندسان عمران در زمینه ساخت سوله بیش از گذشته احساس می شود .

مواد اصلی در ساخت سوله های صنعتی فولاد است که برای تحمل بارهای وارده به این سازه ها استفاده می شود. میزان فولاد بکار رفته در آنها تأثیر بسیار زیادی در وزن آنها دارد . وزن سوله ها تعیین کننده قیمت آنهاست . با روشهای سبک سازی بدون کاهش کیفیت ، سازه های با وزن پایین می توان طراحی کرد.

سوله های صنعتی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که به سازه با دهانه و ارتفاع زیاد بدون وجود ستون های مزاحم در وسط سازه نیاز داشته باشیم .

تاثیر بارهای جانبی باد و زلزله در روند ساخت سوله

اجزای سازنده سوله ها

قاب اصلی : برای قاب اصلی در سوله ها از تیرها و ستونها با مقطع متغییر استفاده می شود.

وال پست: این قطعات به عنوان تکیه گاهی برای نگهداری دیوارهای جانبی استفاده می شوند.

استرات: عضوی است که با تحمل نیروی محوری کششی و فشاری وظیفه ی اتصال قابهای اصلی سوله ها را برعهده دارد.

لاپه: این اعضاء معمولاً به شکلz بوده و برای اتصال سقف به پیکره سوله استفاده می شوند.

میل مهار یا سگرود: لاپه ها توسط 2 یا 3 میلگرد طولی به یکدیگر متصل می شوند که به آنها میل مهار گفته می شود .

مهاربندی افقی : این عضو به صورت افقی در سقف سازه تعبیه شده و بارهای جانبی وارده به سقف را به صورت نیروی محوری کششی تحمل می کنند و دورتا دور سوله و قابها را پوشش می دهد.

مهاربند قائم: این عضو به صورت قائم بین ستونها نصب و در سوله برای مهار نیروهای جانبی طولی استفاده می شود.

کاربرد انواع سوله ها :

سوله کارخانه های مواد غذایی ، تولیدی و صنعتی: در کارخانجات تولیدی ، صنعتی به دلیل چیدمان دستگاه ها و خط تولید بدون محدودیت و وجود ستونهای مزاحم ، صرفه جویی در زمان و هزینه ساخت و اجرا و استحکام لازم در برابر بارهای وارده به سازه از سازه های تیر ورق با مقطع متغییر استفاده می شود .

سوله ورزشی:   معمولاً برای احداث سالن های ورزشی که به دهانه های بزرگ بدون وجود ستون و ارتفاع زیاد نیاز دارند و همچنین اهمیت بالای این سالن ها به دلیل وجود تعداد زیاد نفرات تماشاچیان و ورزشکاران و استحکام بالای مقاطع تیر ورق با مقطع متغیر از سوله های صنعتی استفاده می شود .

سوله تجاری:  در مراکز و فروشگاه های تجاری مورد استفاده می باشند.

سوله مرغداری و دامداری:  در مرغداری ها و دامداری ها که به سالن های بزرگ احتیاج دارند از سوله های صنعتی استفاده می کنند.

ساخت سوله سردخانه

ساخت سوله سردخانه

سوله سردخانه ها:  امروزه در سردخانه های بزرگ که به سلولهای با ابعاد زیاد احتیاج دارند از این گونه سازه ها استفاده می گردد .

سوله تفریحی:  در مکانهای تفریحی ، سالن های غذاخوری ، رستوران ها و تالارهای عروسی از این نوع سازه ها بهره می گیرند.

سوله های مذهبی و حسینیه ها:  امروزه با توجه به نیاز به فضای بزرگ و ارتفاع زیاد و در عین حال مستحکم و ایمن به دلیل تجمع زیاد افراد در مکانهای مذهبی از جمله مساجد ، حسینیه ها ، تکایا و حتی آرمگاه ها از سازه سوله با مقطع متغییر زیاد به چشم می خورد .

سوله انبار:  در انبار ها به دلیل ورود و خروج مستمر ماشین آلات و تخلیه و باگیری مکرر از سالن های سوله با دهانه های بالا استفاده می شود.

سالن اجتماعات و آمفی تآتر:  نیاز به عدم وجود مانع جهت دید صحنه در سالن های اجتماعات و آمفی تأتر ها و تجمع زیاد در این مکانها منجر به استفاده از سازه سوله با مقطع تیر ورق می شود .

سوله پارکینگ:  به دلیل اقتصادی بوده این سازه ها در ابعاد بزرگ جهت پارگینک ها و مراکز اسقاط خودرو از سوله استفاده می شود.

مزایای  استفاده از سوله های با مقطع متغییر:

در سال های اخیر کشور ایران پیشرفت قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز داشته است و سوله ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طبق جدید ترین فناوری در جهان  این سوله ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر سبک بودن، مقاومت این فلزات در برابر عوامل محیطی حفظ می شود و این ویژگی برجسته ای برای این نوع سوله ها است.

در ادامه به بررسی مهمترین مزایای سوله ها می پردازیم:

  • ظاهری نسبتاً زیبا ، استفاده بیشتر از فضای زیر پوشش ، امکان چیدمان خط تولید کارخانه های مختلف به دلیل وجود دهانه های بزرگ بدون مزاحمت ستون ، امکان تهویه مناسب با وجود ارتفاع زیاد و صرفه جویی در مصالح و مدت زمان ساخت و نصب از مزایای غیر قابل انکار این گونه پوشش هاست .
  • سوله های صنعتی با مقطع متغییر در مقایسه با سازه های خرپایی و یو بی ام (UBM) از استخوان بندی محکمتری برخوردار بوده بنابراین پیشنهاد می شود برای سازه های دائم و سازه های با اهمیت بالا که تجمع زیاد جمعیت را در بر می گیرد از این سازه ها استفاده گردد که در مقابل بار های وارده از جمله بار برف ، باد و زلزله پایداری لازم را داشته باشد .
  • قاب های این گونه سازه ها به دلیل صلبیت زیاد اتصالات و جذب مناسب نیرو های دینامیکی جانبی ناشی از ضربه های جرثقیل سقفی در جهت قاب خمشی برای سازه هایی که نیاز به تخلیه ، بارگیری و جابجایی بار با جرثقیل سقفی دارند فوق العاده ایمن تر و مطمعن تر از سازه های خرپایی و یو بی ام (UBM) و سازه های مشابه می باشد.
  • اندازه درب ورودی در این سوله ها محدودیتی ندارد.
  • قابلیت نصب انواع جرثقیل های ستونی و سقفی را دارد.
  • مهمترین ویژگی این گونه سوله ها قابلیت باز کردن و نصب دوباره در مکان دیگر می باشد.
  • استفاده از فولاد کمتر به نسبت ساختمان ها و سایر سازه های مشابه با توجه به دهانه و ارتفاع بالا .
  • قابلیت استفاده از تاسیسات مکانیکی ، سرمایشی ، گرمایشی و روشنایی در این سازه ها وجود دارد.
  • طبق مقررات ملی ساختمان طراحی و ساخته شده است.
  • برای صنایع تجاری ، ورزشی ، مسکونی و تفریحی و … استفاده می شود.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.