مزایای سازه های فلزی در ساختمان سازی مدرن

مزایای سازه های فلزی در ساختمان سازی مدرن

مزایای سازه های فلزی در ساختمان سازی مدرن

سازه های فولادی می تواند برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان استفاده شوند که معمولا شامل ستون های عمودی و تیرهای افقی است که در یک شبکه خطی، پرچ، پیچ و مهره یا جوش داده می شوند. تیرهای فولادی عناصر ساختاری افقی هستند که در برابر بار اعمال شده به محور خود مقاومت می کنند. ستون های فولادی اعضای ساختاری عمودی هستند که بار های فشاری را انتقال می دهند. این شبکه تیرها و ستونها می توانند برای ساپورت طبقات ساختمان، سقف، دیوارها و غیره استفاده شود.

اساسا تمام سازه های موجود در دنیا با استفاده از اسکلت فلزی ساخته می شوند به جز موارد خاص و نادر. استفاده از فولاد در ساخت سازه ها شاید مقداری بر هزینه ها بیفزاید اما مزایای آن به حدی می باشد که هزینه اولیه ساخت در مقابل بسیار ناچیز خواهد بود. چرا که محل زندگی و کار و انبارهای سرمایه های انسانی هستند و هرچقدر ساختمان های انها امن تر باشند خیال اسوده تری خواهند داشت. همچنین سرمایه های انسانی با داشتن سازه ای امن حفظ خواهد شد.

ساخت اسکلت فلزی معمولا در ساختمان های بلند، صنعتی، انبار، ساختمان های مسکونی و غیره استفاده می شود.

از مزایای سازه های فولادی در اسکلت فلزی عبارت است از:

  • قدرت بالا در هنگام بروز مشکل و اسیب طبیعی یا مصنوعی
  • وزن نسبتا کم سازه برخلاف تصور عموم
    توانایی پوشش فواصل زیاد و ساختمان های بسیار بزرگ
  • سهولت نصب در هر شرایطی
  • ساخت خارج از سایت و محل کار و در نتیجه با کیفیت بالا
  • تولید انبوه واحدهای تکرار شونده با ساختار های مشخص
  • دسترسی به طیف گسترده ای از بخش های ساخت و ساز آماده
  • توانایی مقاومت در برابر نیروهای پویا مانند باد و زلزله
  • سازگاری با هر نوع شکل
  • قابلیت پوشاندن با انواع مختلفی از مواد
  • مناسب برای طیف گسترده ای از روش های اتصال

استفاده مزایای سازه های فولادی درانواع ساختار اسکلت فلزی عبارتند از:

فولاد متعارف: اجزای فولادی خارج از سایت ساخته شده، به طول مناسب برش و به هم جوش داده می شوند.

فولاد پیچ شده: قطعات فلزی خارج از سایت ساخته شده و در محل پیچ و مهره می شوند.

فولاد سنجی سبک: شبیه به ساختار اسکلت چوبی، با اجزای فولاد سنجی به جای قطعه های چوبی.

فولاد نورد گرم معمولا برای ایجاد ستون های فولادی استفاده می شود. آنها با عبور فولاد گرم از بین غلطک های بزرگ ایجاد می شوند که آنها را به شکل مورد نیاز مانند H، I، W،S و C و … شکل می دهد.

از آنجا که فولاد در دماهای بالا می تواند دچار فروپاشی ساختاری شود، اسکلت فلزی به نوعی حفاظت از آتش نیاز دارد. آنها ممکن است در سنگ، بتن یا گچ پوشش داده شوند و یا با عایق های پوششی اسپری شوند. همچنین در آب و هوای مرطوب و یا محیط دریایی، فولاد در معرض خوردگی قرار دارد.

مزایای سازه های فولادی اسکلت فلزی علاوه بر تقویت استحکام، ثبات در برابر بارهای جانبی مانند باد و فشار لرزه ای را افزایش می دهد. همچنین به طور موثری تنش و فشار را کنترل می کند. ساختمان ها و برج های بزرگ دنیا از فولاد در اسکلت خود استفاده می کنند. علت این امر را می توان در عظیم بودن پروژه های آنها دانست.

سازه ای که سال ها باید پایدار بماند. برای مارف مختلف استفاده شود. امنیت جان و اموال انسان ها را تمین نماید. طراحی شیک داشته باشد و بالاخره هزینه ای متعارف داشته باشد تمامی این موارد را یکجا با استفاده از سازه های فولادی در اختیار خواهید داشت.

فریم های پورتالی یک نوع اسکلت فلزی ساختاری هستند که در ساده ترین شکل با تیری مشخص می شوند که توسط هر دو انتهای ستون ساپورت می شوند، اما اتصالات بین تیر و ستون ها “سخت” هستند، به طوری که لحظه خم شدن تیر، به ستون منتقل می شود. این به این معنی است که می توان تیر را در اندازه های مقطعی کوچک کاهش داد و فواصل زیادی را پوشش داد.

در مواقع خرابی ساختمان ها اگر از جنس فولاد باشند نیرو از تیر سقفی به تیرها و ستون ها وارد می شود و باعث می گردد که ساختمان ها به سمت بیرون تخریب گردند و سقف به یکباره به سمت کف فرو نمی ریزد.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.