سازه هاي پیچ و مهره

سازه هاي پیچ و مهره

آشنایی با سازه هاي پیچ و مهره

کیفیت مناسب اتصالات در سازه هاي فولادي عامل اصلی یکپارچگی سیستمهاي سازهاي بوده و تخریب بسیاري ازساختمانهاي فولادي طبق گزارش زلزله هاي گذشته ناشی از مشکل جوشکاري اتصالات تعیین شده است. یک اتصال ضعیف و نامناسب می تواند منجر به یک سري زوال هاي پی در پی و بنیادي در سازه فولادي گردد.

با جوشکاري اتصالات حساس مثل جوش شیاري نفوذي اتصال گیردار تیر به ستون در محل کارخانه و نصب اسکلت فولادي صرفا با پیچ کردن قطعات از پیش ساخته شده می توان علاوه بر تسریع در اجراي پروژه، به ارتقاي کیفیت ساخت کمک شایانی نمود.

سازه پیچ و مهره ای

امروزه استفاده از سازه هاي پیچ و مهره اي در صنعت به نحو چشمگیري افزایش یافته به طوري که این سازه ها در گذشته فقط شامل سوله هاي صنعتی و مجتمعهاي پتروشیمی و سازه هاي مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد . هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختمانهاي مسکونی ، اداري و تجاري که در شهرها نیز ساخته می شود با رشد چشمگیري روبرو بوده است.

از مهمترین دلایل استفاده از سازه هاي پیچ و مهره اي در کشور هاي صنعتی عدم نیاز به جوشکاري زمان نصب سازه و در موقعیتهاي سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه هاي جوشی می باشد.

بیشتر بخوانید >> سوله سازی به ه صورت می باشد

همچنین اسکلتهایی که در محوطه پروژه هاي ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیري دستگاه هاي جوش مدرن ( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد ) ، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم هاي مجرب ، رنگ آمیزي و زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و داراي پروسه اي زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معابر و تزاحم همسایگان می شود.

سازه هاي پیچ و مهره

دلایلی را براي این تغییر (یعنی استفاده از پیچ به جاي پرچ) می توان برشمرد، ازجمله آنکه:
•براي نصب یک پیچ به دو کارگر معمولی نیاز است درصورتیکه یک پرچ توسط چهار کارگر ماهر اجراي می شد.
•اجراي پرچ یک عملیات به علت حمل پرچ گداخته از محل کوره تا محل نصب نسبتا خطرناك و پر سروصدا است.
•اجراي اتصالات پیچی بسیار سریع انجام میگیرد و زمان نصب را به طور چشمگیري کاهش می دهد

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.