ساخت سوله تفریحی

ساخت سوله تفریحی

امروزه سوله ها کاربردهای زیادی دارند که شامل سوله های ورزشی ،سوله تفریحی ،سوله دامداری و … می باشند در این مقاله می خواهیم در مورد سوله تفریحی و ورشی مطالبی بیان کنیم.

در ساخت سوله تفریحی موارد زیر به ترتیب حائز اهمیت است:

1-متریال مرغوب که شامل ورق، پروفیل، خرد، آبدو، رنگ ، پیچ و مهره می باشد

2-مونتاژ: قطعات سوله پس از فرایند برشکاری طبق نقشه از پیش تعیین شده کنار هم چیده شده و توسط ماشین آلات و ابزارآلات مخصوص خال بندی و مونتاژ می گردد.

3-جوشکاری: در این مرحله قطعات که فقط توسط تک خالی جوش های متعدد به شکل قطعه مونتاژ شده در آمده با دستگاه های جوش CO2 و جوش زیر پودری تکمیل می گردد.

4-تمیز کاری: در این مرحله قطعات پس از جوشکاری دارای لایه چرب و اسپاترهای جوشکاری می باشد که لازم است جهت مرحله بعدی اسپاتر برداری (remove weld sputter ) و تمیزکاری گردد.

5-رنگ آمیزی (coloring) در این مرحله بنا بر نوع کاربری و محل اجرای سوله نسبت به محل اجرا تعیین رنگ آمیزی می گردد یعنی اگر سازه در مناطق خشک و کاربری های غیر اسیدی و غیر مرطوب و غیر شیمیائی باشد ترجیحاً از یک لایه رنگ آلکیدی (Alkyd paint) استفاده می گردد و اگر سازه در مناطق مرطوب و کاربری های رطوبت دار یا شیمیایی یا اسیدی باشد ترجیحاً از سندبلاس و رنگ های ابوکسی استفاده می گردد.

6-حمل: در این مرحله در صورتی که پروژه بزرگ و خاص باشد نیاز است کلیه قطعات کدگذاری و هر کدام با برنامه ریزی دقیق به محل حمل شده و در جای خود قرار گیرد تا از نصب سریع و دقیق برخوردار گردد.

ساخت سوله تفریحی

ساخت سوله تفریحی

از موارد مهم دیگر در ساخت سوله تفریحی عبارتند از:

7-نصب سوله: در این قسمت قطعات بر روی فنداسیون نصب و کلیه ریز قطعات نیز با توجه به نقشه تکمیل تا سازه آماده پوشش گردد.

8-پوشش سوله : در این قسمت بنا بر نوع کاربری و محل اجر تعیین اجرای پوشش می گردد یعنی هر چه فضای داخل سازه احتیاج به نگهداری دما داشته باشد از عایق های متفاوت استفاده می گردد که شامل انواع تور، پشم و شیشه، فوم، کارتن پلاست ، پلی کربنات، فوم ، پشم سنگ، ساندویچ پانل، انواع ورق های رنگی و گالوانیزه می باشد.

خوب است بخوانید: سوله استاندارد

انواع سوله:
حال تمامی موارد بالا را در چند نوع سوله می توان اجرا نمود که شامل موارد زیر می باشد:

1-سوله های تیرورقی که با استفاده از ورق های موجود در بازار با مقاومت های مختلف st33 تا st37 و st44 و st52 استفاده و با پروفیل و ورق زد تکمیل و در چند نوع مختلف ساخته می شود.

2-سوله دو طرف شیب که به صورت 8 و در تعداد دهانه هایمورد نیاز نظیر 88 ( دو قلو) و 888( سه قلو) و تعداد دهانه های بیشتر نیز امکان پذیر است.

3-سوله قوسی دو طرف شیب که به صورت تک هلال یا دو هلال یا سه هلال و حتی دهانه های بیشتر نیز امکان پذیر است.

4-سوله های تک شیب که عمدتاً یک طرف آن بلندتر از طرف دیگر است که در این نوع سوله می توان به صورت تک دهانه یا چند دهانه موازی و یا چند دهانه قرینه نیز امکان پذیر است

لازم به ذکر است در تمامی موارد بالا اجرای جرثقیل سقفی قابل اجرا است در صورتی که در موارد مشابه مثل سوله های UBM امکان اجرای جرثقیل سقفی وجود ندارد.

خوب است بخوانید: نکاتی پیرامون ساخت سوله

یکی از مراحل مهم و اولیه در ساخت سوله تعیین ابعاد آن است. از آن جا که از لحاظ هزینه سوله باید به صرفه و اقتصادی باشد باید ابعاد درست و متناس با نیاز کاربر را برای سوله تعیین کرد. چون این ابعاد بر وزن آهنی مصرفی سوله سازی تاثیر مستقیم دارد.

یکی از ابعاد مهم تعیین ارتفاع سوله است. زیرا ارتفاع و دهانه سوله بطور چشم گیر بر میزان آهن مورد نیاز اسکلت سوله تاثیر دارد.

ارتفاع سوله
ارتفاع سوله استاندارد عمدتاً بنا بر نیاز پروژه و ابعاد برش ورق تعیین می گردد یعنی اصولاً ارتفاع سوله در مرحله اول با توجه به نوع کاربری مورد نیاز در سوله نسبت به ماشین آلات و انبارش و فضای مورد نیاز در داخل سوله تعیین می گردد. در مرحله دوم با توجه به ابعاد برش ورق ها چون عمدتاً به طول 6 متر هستند و تقسیم برش این ابعاد ارتفاع سوله را از 3 متر به بالا اجرا می گردد.

ارتفاع سوله در تاج سوله با توجه به عرض و شیب سقف سوله تعیین می گردد مثلاً اگر ارتفاع ستون سوله 6 متر باشد و عرض سوله 20 متر در نظر گرفته شود و شیب سقف سوله نیز 20% تعیین گردد ارتفاع سوله در تاج 8 متر است. حالا اگر عرض سوله و شیب سقف سوله بیشتر و یا کمتر گردد به همان میزان ارتفاع تاج سوله نسبت به ستون تغییر خواهد کرد.

ارتفاع این سوله ها معمولا ۸ متر است اما در صورتی که نیاز به ارتفاع کمتری بود می تواند حداقل ۴ متر و برای ارتفاع بیشتر حداکثر ۲۰ متر باشد. ارتفاع بیشتر از ۲۰ متر خیلی کم مشاهده می شود و معمول نیست.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.